A A A K K K
людям з порушенням зору
Комунальна установа
"Міський центр професійного розвитку
педагогічних працівників"
Новодністровської міської ради

Методичні рекомендації щодо формування освітньої програми закладу дошкільної освіти

Дата: 08.02.2022 15:12
Кількість переглядів: 178

Освітня програма - єдиний комплекс освітніх компонентів (предметів вивчення, дисциплін, індивідуальних завдань, контрольних заходів тощо), спланованих і організованих для досягнення визначених результатів навчання (ч.1 ст.1 Закону України «Про освіту»).

Освітня програма - це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом дошкільної освіти для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти (ч.1. ст. 23 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 11 Закону  України «Про дошкільну освіту» заклад дошкільної освіти формує  освітню програму.  Вимоги до  освітніх програм містяться у ст. 33 Закону України «Про освіту» та ст. 23 Закону України «Про дошкільну освіту».

Обовязковості  самостійного розроблення власної освітньої програми закладом дошкільної освіти на сьогодні жодним документом не передбачено.  У Законі України «Про освіту» вказано, що заклади освіти можуть використовувати типові або інші освітні програми, які розробляються та затверджуються відповідно до цього Закону та спеціальних законів.

Заклади спеціалізованої освіти, освітні об’єднання та заклади освіти, що здійснюють освітню діяльність на різних рівнях освіти, можуть використовувати наскрізні освітні програми, які охоплюють різні рівні освіти та розробляються, затверджуються (акредитуються) відповідно до цього Закону та спеціальних законів (ч.3. ст. 33 Закону України «Про освіту»).

Виходячи з вищезазначеного та інструктивно-методичних рекомендацій МОНУ від 02.07.2019 № 1/9-419 «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 навчальному році» та від 13.06.2018 № 1/9-386 «Щодо особливостей організації діяльності закладів дошкільної 2019/2020 навчальному році», чинними для використання в закладах дошкільної освіти різних типів і форм власності є програми (комплексні і парціальні), рекомендовані (схвалені) Міністерством освіти і науки України. Інформація про програми та іншу навчально-методичну літературу подається у «Переліку навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах дошкільної освіти» (ознайомитися з переліком можна за посиланням https://goo.gl/17YmaJ).

Програмно-методичний супровід змісту дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами здійснюється за окремими програмами, рекомендованими МОН України, або схваленими відповідними предметними комісіями НМР з питань освіти МОН України.

Педагогічним колективам надається право обирати для використання в роботі чинні освітні програми, перелік та особливості реалізації яких обговорюється та схвалюється педагогічною радою закладу дошкільної освіти.

 У закладі дошкільної освіти можна використовувати кілька комплексних та парціальних програм, у відповідності до яких педагоги плануватимуть освітню діяльність із здобувачами освіти. Програми та інформаційно-методичні матеріали розміщені та постійно оновлюються на офіційному сайті МОН України та ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти».

Водночас заклад дошкільної освіти може розробити власну освітню програму. Вимоги щодо механізмів розроблення, змістовного наповнення, схвалення та затвердження визначені чинним законодавством. Освітні програми, що розробляються на основі типових освітніх програм, не потребують окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти (п. 5 ст. 23 Закону України «Про дошкульну освіту»). Запровадження експериментальних освітніх програм можливе лише за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти (п. 8 ст. 23 Закону України «Про дошкульну освіту»).

 У фаховому журналі № 10 2019 р.  «Практика управління дошкільним закладом»  надано роз’яснення С.І. Нерянової, начальника відділу дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України щодо укладання освітньої  програми: «…складати чи не складати освітню програму - вирішує заклад. Тому вимога вищих органів, щоб усі заклади розробили освітні програми - неправомірна».

Поряд з цим, листи, інструкції, методичні рекомендації, інші документи органів виконавчої влади, крім наказів, зареєстрованих Міністерством юстиції України, та документів, що регулюють внутрішню діяльність органу, не є нормативно-правовими актами і не можуть встановлювати правові норми (абзац 2 ч. 2. ст. 2 Закону України «Про освіту»).

Перевірка освітньої програми закладу передбачена в Акті державного нагляду (контролю), затвердженого наказом від 05.08.2019 № 1070 «Про затвердження уніфікованої форми акта, що складається за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання субєктом господарювання вимог законодавства у сфері дошкільної освіти». Тому  перелік програм, за якими  організовується освітній процес із здобувачами освіти (вихованцями), схвалений педагогічною радою та відповідно затверджений у вигляді  одного із рішень педагогічної   ради керівником закладу, органи Державної служби якості освіти   не вважають освітньою програмою закладу дошкільної освіти.

Виходячи з вищезазначеного, рекомендуємо сформувати у закладі дошкільної освіти на підставі рішення педагогічної ради окремий документ «Освітня програма закладу дошкільної освіти», який відповідно до  п. 4 ст. 23 Закону України «Про дошкільну освіту», затверджується керівником.

Освітня програма ЗДО згідно з  п. 2. ст. 23 Закону України «Про дошкільну освіту»  має містити:

1) загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти;

2) перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх галузей та/або предметів, дисциплін тощо, логічну послідовність їх вивчення;

3) форми організації освітнього процесу;

4) опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;

5) інші освітні компоненти (за рішенням закладу дошкільної освіти).

У всеукраїнських чинних  освітніх програмах вже вміщено всю інформацію, яка передбачена  вищезазначеними першими трьома пунктами. Тому у документі «Освітня програма ЗДО» достатньо здійснити перелік тих програм,  які були схвалені рішенням першої педагогічної ради та за якими організовують  педагоги роботу з дітьми.

 На початку цього документу зазначається, що освітня програма ЗДО розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту»,  Базового компоненту дошкільної освіти та інших нормативно-правових, інструктивно-методичних документів. Освітній процес із здобувачами освіти здійснюється за наступними програмами. Після чого надати перелік   всіх комплексних, парціальних (за потреби), спеціальних (за потреби) чинних всеукраїнських освітніх програм, локальних парціальних програм (за наявності та потреби для реалізації варіативної складової БКДО, які укладаються відповідно до вимог листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України  від 28.02.2013 № 1/9-152 «Про розроблення програм для дошкільної освіти») із вказуванням відповідних  вікових груп, у яких організовується  освітня робота за певною програмою. Якщо у закладі функціонує декілька груп для одного віку дітей (паралелі) і ці групи працюють за різними програмами, тоді необхідно вказувати назву (номер або іншу ознаку) групи. У разі функціонування інклюзивних груп окремо вказується за якими програмами (програмно-методичними комплексами) здійснюється корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливими освітніми потребами у цих групах.

У разі функціонування в закладі гуртків, студій, секцій здійснюється перелік чинних парціальних всеукраїнських та (або) локальних програм окремо за кожним напрямком. Також доцільно вказувати з якого віку діти можуть відвідувати той чи інший гурток. Додаткові освітні послуги, які не визначені Базовим компонентом дошкільної освіти, вводяться лише за згодою батьків дитини або осіб, які їх замінюють, за рахунок коштів батьків або осіб, які їх замінюють, фізичних та юридичних осіб на основі угоди між батьками або особами, які їх замінюють, та закладом дошкільної освіти у межах гранично допустимого навантаження дитини (п. 10 ст. 23 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Щодо обсягу загального навантаження, тривалості та форм організації освітнього процесу  можна внести за потреби певні уточнення, що є характерними саме для вашого закладу. Наприклад, можна вказати пріоритетні напрями роботи з дітьми (за наявності), передбачити адаптаційно-діагностичний період (на початку навчального року для певних вікових груп) та  специфіки проведення занять у такий період або літній оздоровчій період, або  у разі організації проектної діяльності, тощо.

 Можна вказати, що основними  формами  організованої  освітньої  діяльності  дошкільників  є  щоденні інтегровані  заняття,  підгрупові  предметні  заняття,  індивідуально-групові  заняття  різної пізнавальної  та  продуктивної  спрямованості  залежно  від  віку  дітей;  гурткова  робота, організовані  ігри  різних  видів,  спостереження,  прогулянки,  дослідно-експериментальна, художньо-продуктивна,  театралізована  діяльність.  Зайнятість  дітей  за  цими  формами рівномірно  розподіляється  протягом  їх  перебування  в  закладі  з  урахуванням їх бажань та інтересів,   віку,  працездатності  в  різний  час,  можливості  поєднання  з  іншими  видами  діяльності відповідно  до  завдань  освітнього  процесу. 

Вважаємо доцільним в освітній програмі зазначити, що освітній процес в закладі здійснюється на засадах інтеграції, що забезпечує єдність та взаємопов’язаність усіх освітніх ліній БКДО у кожній темі та їх реалізацію як цілісної змістової та діяльнісної одиниці освітнього процесу. При цьому орієнтовний розклад занять може укладатися за міжпредметним принципом, тобто включати інтегровані заняття з певними пріоритетами, або може укладатися за предметним принципом (за освітніми лініями, розділами програми, за якою працює група, основними видами діяльності тощо), адже такий підхід дозволяє забезпечити системне планування з кожного напряму освітньої  роботи з дітьми. Відповідно вказувати загальну кількість занять на тиждень (орієнтовний розклад) недоцільно, тому що їх кількість може змінюватися в залежності від цілей  та форм освітнього процесу.  Можна вказати тільки  максимальну кількість занять у першій половині дня відповідно до вимог наказу МОН України від 20.04.2015 № 446 «Про затвердження  гранично допустимого навчального навантаження на одну дитину дошкільного віку у дошкільних начальних закладах різних типів та форми власності»: в молодшій та середній групах не перевищує двох, у старшій - трьох -організованих навчальних занять.

До змісту освітньої програми закладу має входити опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти. Формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності, педагогічна рада закладу (п.2 ст.20 Закону України «Про дошкільну освіту»). Про те, що може включати в себе система забезпечення якості в закладах освіти говориться у п.3 ст. 41 Закону України «Про освіту».

Поряд з цим на рівні держави поки що відсутні будь-які рекомендації щодо формування такої системи саме у закладі дошкільної освіти. Цього року Державною службою якістю освіти України були надані  рекомендації до побудови внутрішньої системи якості освіти тільки  для закладів загальної середньої освіти (ознайомитися можна за посиланням https://vseosvita.ua/news/abetka-dla-direktora-250-storinok-pro-nus-4215.html), що не зовсім відповідає особливостям діяльності закладу дошкільної освіти.

Виходячи з того, що заклад дошкільної освіти -  це навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту (п.1. ст.11 Закону України «Про дошкільну освіту»), головним показником внутрішньої системи якості освіти має бути розвиток кожного здобувача освіти. Також  обовязкове оцінювання  результативності   виконання Базового компонента дошкільної освіти, хід якісного виконання програм розвитку, виховання і навчання дітей у кожній віковій групі включено до функцій педагогічної ради закладу дошкільної освіти (п.2 ст. 20 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Рекомендуємо включити до освітньої програми ЗДО поки що тільки  опис та інструменти моніторингу досягнень дітей дошкільного віку. Ознайомитися з досвідом колег нашої області щодо добору критеріїв, інструментарію, фіксації, оцінювання та прогнозування рівня особистісного зростання дитини дошкільного віку, що був  обговорений та презентований  на  обласному круглому столі «Моніторинг якості дошкільної освіти: моделі експертної оцінки» можна за посиланням https://drive.google.com/drive/u/1/folders/129j6hLdDP8hm1ZeRLTi2VLW2-gIgSGpt.

Інші освітні компоненти включаються до освітньої програми ЗДО тільки у разі потреби із врахуванням специфіки, напрямів роботи закладу тощо.  У п.3. ст. 33 Закону України «Про освіту» вказано: «заклади спеціалізованої освіти, освітні об’єднання та заклади освіти, що здійснюють освітню діяльність на різних рівнях освіти, можуть використовувати наскрізні освітні програми, які охоплюють різні рівні освіти та розробляються, затверджуються (акредитуються) відповідно до цього Закону та спеціальних законів».

Освітня програма для закладу дошкільної освіти, який  входить до складу  закладу загальної середньої освіти (дошкільний підрозділ навчально-виховного комплексу) є складовою освітньої програми всього закладу, яка формується відповідно до вищезазначених рекомендацій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень