Нормативно-правова база інклюзивної освіти
ЗАКОНИ УКРАЇНИ:
-
Загальна декларація прав людини, прийнята від 10.12.1948 – http://surl.li/umvi
-
Національна доктрина розвитку освіти, прийнята 17.04.2002 – https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text
-
Конвенція про права дитини (ратифіковано Постановою Верховної Ради № 789-ХІІ від 27.02.1991). – https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text
-
Конвенція про права осіб з інвалідністю (ратифіковано Законом № 1767-VІ від 16.12.2009). – http://surl.li/yima
-
Закон України «Про освіту». – https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
-
Закон України «Про дошкільну освіту». – http://surl.li/pyet
-
Закон України «Про повну загальну середню освіту» . – https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
-
Закон України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні», - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text
-
Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875-12#Text
-
Закон України «Про соціальні послуги». - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text
-
Закон України «Про охорону дитинства». - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text
-
Закон України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю». - https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2109-14#Text
-
Закон України «Про оздоровлення та відпочинок дітей». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/375-17#Text
-
Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24.12.2015р. №911-VIII" https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/911-19#Text
ПОСТАНОВИ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ:
1. Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2013 № 607 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами». – https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/607-2013-%D0%BF#Text
20. Постанова Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2022 № 483 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 року № 530 і від 15 вересня 2021 № 957» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/483-2022-%D0%BF#Text
21. Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 № 493 «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/493-2022-%D0%BF#Text
НАКАЗИ МОНУ
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2016 № 8 «Про затвердження Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0184-16#Text
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 20.05.2016 № 544 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 04 листопада 2010 року № 1055»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.02.2018 № 90 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 06 грудня 2010 року № 1205»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 22.03.2018 № 271 «Про затвердження Примірного переліку корекційних засобів навчання та реабілітаційного обладнання для спеціальних закладів освіти
- https://drive.google.com/file/d/1KJffKF7Vn2W1wAgUOLCSyQW9GNWmWeI6/view
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.04.2018 № 414 «Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 03.05.2018 № 447 «Про затвердження Примірного переліку обладнання для оснащення іклюзивно-ресурсних центрів»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.06.2018 № 677 «Про затвердження Порядку створення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018 № 815 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 № 627»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.10.2018 № 1109 «Про деякі питання документів про загальну середню освіту»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.12.2018 № 1369 «Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 10.07.2019 № 955 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12 січня 2016 року № 8»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 28.03.2022 № 274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0274729-22#Text
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 29.08.2022 № 769 «Про внесення змін до типової освітньої програми для 5-10 (11) класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами» https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-vnesennya-zmin-do-tipovoyi-osvitnoyi-programi-dlya-5-1011-klasiv-specialnih-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti-dlya-osib-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami
ЛИСТИ МОНУ
- Лист Міністерства освіти і науки України від 18.05.2012 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах»
- Лист Міністерства освіти і науки України 25.09.2012 № 1/9-675 «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 28.09.2012 № 1/9-694 «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 13.08.2014 № 1/9-414 «Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 12.10.2015 № 1/9-487 «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 10.01.2017 № 1/9-2 «Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 19.09.2017 № 1/11-9320 «Про організацію корекційно-розвиткової роботи з дітьми із порушеннями слуху, які навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 29.11.2017 № 1/9-639 «Щодо Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 13.11.2018 № 1/9-691 «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 05.04.2019 № 1/9-223 «Щодо забезпечення доступності закладів освіти для осіб з особливими освітніми потребами»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 10.04.2019 № 1/9-235 «Щодо порядку зарахування дітей до інклюзивних та спеціальних груп закладів дошкільної освіти»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 26.06.2019 № 1/9-409 «Щодо організації інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019/2020 н.р.»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 20.08.2019 № 1/9-525 «Щодо організації форм здобуття загальної середньої освіти»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 26.05.2020 № 1/9-278 «Щодо організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 04.06.2020 № 1/9-302 «Щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами закладами освіти в літній період»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 16.06.2020 № 1/9-328 «Щодо методичних рекомендацій з організації психолого-педагогічного консиліуму для проведення повторної комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 25.06.2020 № 1/9-348 «Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 07.07.2020 № 1/9-363 «Щодо застосування Порядку організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 31.08.2020 № 1/9-495 «Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 30.08.2021 № 1/9-436 «Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 16.11.2021 № 1/19832-21 «Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів у зв’язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 р. № 765»
- https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/11/18/Lyst.MON-16.11.2021-1.19832-21-Pro.rob.inklyuz-resurs.tsentriv.pdf
- Лист Міністерства освіти і науки України від 29.12.2021 № 1/23101-21 «Про методичні рекомендації для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів та педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти щодо встановлення категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів) та визначення рівня підтримки в освітньому процесі» https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/12/31/Lyst.MON-1-23101-21.29.12.2021.pdf
- Лист Міністерства освіти і науки України від 30.12.2021 № 1/23180-21 «Про визначення рівня підтримки у дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають дошкільну освіту в інклюзивних групах» https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/12/31/Lyst.MON-1-23180-21.30.12.2021.pdf
- Лист Міністерства освіти і науки України від 15.06.2022 № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами» https://znayshov.com/News/Details/shchodo_zabezpechennia_osvity_osib_z_osoblyvymy_osvitnimy_potrebamy
- Лист Міністерства освіти і науки України від 27.07.2022 № 1/8504-22 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році» https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-okremi-pitannya-diyalnosti-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-u-20222023-navchalnomu-roci
- Лист Міністерства освіти і науки України від 19.08.2022 № 1/9540-22 «Щодо асистента учня (дитини) в закладах освіти» https://ips.ligazakon.net/document/MUS37395
- Лист Міністерства освіти і науки України від 06.09.2022 № 1/10258-22 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році» https://zakononline.com.ua/documents/show/508608___698350
- Лист Міністерства освіти і науки України від 27.09.2022 № 4/2703-22 «Про створення ресурсних кімнат» https://rada.info/upload/users_files/43844543/796b877d66f39498067a00cfdea24724.docx
- https://rada.info/upload/users_files/43844543/1e1fccd56dff6d756b407dd463640630.pdf
- Лист Міністерства освіти і науки України від 29.09.2022 № 1/11471-22 «Про роботу асистентів учителів»https://tkmco.org/wp-content/uploads/2022/10/%D0%9F%D1%80%D0%BE-%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D1%83-%D0%B0%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%96%D0%B2-%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%96%D0%B2.pdf
- Лист Міністерства освіти і науки України від 23.06.2023 № 1/9075-23 «Про cтворення інклюзивного освітнього середовища в закладі вищої освіти»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 15.08.2023 № 1/12132-23 «Щодо надання роз’яснень про комплектування спеціальних груп у закладах дошкільної освіти»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 21.08.2023 № 1/12490-23 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році»
- https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-okremi-pitannya-diyalnosti-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-u-20232024-navchalnomu-roci
- Лист Міністерства освіти і науки України від 31.08.2023 № 1/13094-23 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році»
- Лист МОНУ №1/Є11471-22 від 29.09.2022р. "Про роботу асистентів вчителів" https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/90268/
- Лист від 24.04.2019р. №6/41-19 "Щодо оплати корекційно-розвитковввих занять (послуг) https://rada.info/upload/users_files/43844543/6dc8af797984bcf4882f999fa822768d.docx