Оновлене Положення про олімпіадний та турнірний рух набирає чинності з 1 червня 2025 року!
Основна мета змін - зробити інтелектуальні змагання доступнішими, справедливішими, розширити можливості для виявлення талантів, підвищити якість підготовки учнів та створити сильну спільноту навколо олімпіадного і турнірного руху.Нове Положення чіткіше визначає ролі всіх учасників, удосконалює всі процедури, поліпшує координацію та розширює можливості для учасників.
- Всеукраїнські олімпіади відбуватимуться в 3 етапи:
І етап — місцевий з відкритою реєстрацією для всіх охочих
ІІ етап — обласний + учасники з-за кордону + учні наукових ліцеїв
ІІІ етап — державний + переможці закордонного округу + учні УФМЛ (в олімпіадах з математики, астрономії, фізики) - Більше можливостей для залучення нових талантів:
- можливість самовисування на І (місцевий) етап олімпіади, без посередництва школи чи вчителів;
- доступність олімпіад і турнірів для дітей з ООП (особливими освітніми потребами)
- можливість участі українських учнів із-за кордону: такі учні приєднуватимуться до ІІ етапу олімпіади і писатимуть її дистанційно з дотриманням заходів для академічної доброчесності;
- системна підготовка учнівського олімпіадного резерву (школи, навчальні збори, відбіркові та тренувальні збори);
- Рівні умови участі та справедливість:
- На ІІ (обласному) етапі - учасники з усіх областей матимуть однакові завдання.
- Чітко визначено роль журі та предметно-методичної комісії, персональна відповідальність за передчасне розголошення завдань.
- Алгоритм уникнення конфлікту інтересів.
4. Більше шансів пройти на ІІІ етап олімпіади завдяки оновленій системі рейтингів
Тепер склад учасників ІІІ етапу формуватиметься з двох частин:
Регіональний склад команди (РСК) - визначається за індивідуальним регіональним
рейтингом, який враховує результати виступів усіх учасників команди за останні два
роки. За кожен отриманий диплом нараховуються рейтингові бали:
- І місце — +5 балів
- ІІ місце — +3 бали
- ІІІ місце — +1 бал
Додатковий склад команди (ДСК) — формується за Всеукраїнським рейтингом
серед учасників ІІ етапу. Цей рейтинг складають окремо для кожного класу, впорядкову
ючи учасників за кількістю балів — від найбільшого до найменшого.
Кількість учасників додаткового складу команди у межах кожного класу визначається як різниця між граничною кількістю в 48 учасників на відповідний клас та кількістю учнів цього класу, що вже визначені в РСК. Тож у ДСК можуть потрапити ті учні, які набрали найбільше балів у своєму класі по Україні, але не були зараховані до регіонального складу.
Ця система дає змогу більшій кількості учнів узяти участь у фінальних змаганнях, навіть якщо вони не стали переможцями обласного етапу, але показали високі результати у всеукраїнському рейтингу. Таким чином підвищено доступність олімпіад для понад 30-40% учнів та учениць.
5. Нова STEM-олімпіада
На заміну інтернет-олімпіадам тепер буде STEM-олімпіада: інтелектуальне змагання з
дисциплін природничої, математичної, технологічної та інформатичної освітніх галузей
серед учнів 9–11 класів шкіл та профтехів, що відбуватиметься у 2 етапи: очний і
заочний. Ця олімпіада стимулюватиме розвиток учнівських компетенцій, що є
ключовими для майбутніх фахівців у науці та технологіях.
6. Якісна підготовка до міжнародних змагань
- Відбіркові збори — формують команди учнів з-поміж переможців ІІІ етапу для участі в Міжнародних олімпіадах. Кількість учасників, хто проходить на відбіркові збори, визначається за формулою: кількість учасників відповідно до правил міжнародного змагання × 3. Так більше учнів матимуть змогу тренуватися перед змаганнями та вдосконалювати свої навички.
- Тренувальні збори — підготовка переможців Відбіркових зборів до міжнародних змагань, що організовує Національний центр «Мала академія наук України».
7. Поліпшення організації олімпіадного і турнірного руху, якісний супровід на кожному
етапі, ефективна координація:
- Відповідальним органом за координацію олімпіад визначено «Малу академію наук України».
- Координатори (національні та регіональні) — забезпечуватимуть організаційно-методичний супровід олімпіади за предметом та підтримку учасників.
- Також злагодженій роботі будуть сприяти: оргкомітети, журі, предметно-методичні комісії, що відповідатимуть за формування завдання, рейтингів, а також експерти-консультанти, що надаватимуть допомогу, зокрема в питаннях апеляції.